Over innovatie en verbeteringen op de kantafdeling

Devin Kivits is 21 jaar oud en heeft recent zijn opleiding als Constructie & Plaattechnoloog Niveau 4 aan het Summa College in Eindhoven afgerond. Ondertussen werkt hij 1,5 jaar als CNC-kanter op de kantzetafdeling van Driessen. In deze blog vertelt hij over zijn onderzoek naar verbeteringen binnen de kantafdeling en de innovatieve oplossingen die hij doorvoerde.

Van nieuwsgierige bezoeker tot gewaardeerd medewerker

Devin bezocht in 2023 de Open Bedrijvendag na aanraden van zijn oma. Dit was ook zijn eerste keer bij Driessen.  “Ik wilde een kijkje nemen in de metaalbranche en was toen bezig met de afstudeerfase van mijn opleiding Allround Plaatwerker niveau 3. Na een rondleiding door Dennis en een goed gesprek wist ik eigenlijk direct dat dit de plek was waar ik me verder wilde ontwikkelen.” In september 2023 begon hij niet alleen als CNC-kanter, maar ook aan zijn opleiding tot Constructie & Plaattechnoloog.

Onderzoek naar digitalisering: van idee naar realiteit

Voor zijn opleiding heeft Devin een verbetertraject uitgevoerd als voorbereiding op zijn eindexamen. Zijn opdracht was het zoeken van een verbeterpunt binnen het bedrijf en een voorstel aandragen. Na gesprekken met collega’s en een SWOT-analyse richtte Devin zich op digitalisering van de kantafdeling. “Het onderwerp digitalisering kwam voort uit zwaktes en kansen die ik uit de analyse haalde,” legt hij uit.

Een belangrijke innovatie die hij doorvoerde, was het plaatsen van tweede schermen bij de kantbanken. “Ik sprak veel met collega’s over hoe zij digitalisering zagen. Al snel ontstond het idee om met twee schermen boven elkaar te werken. De beugels voor deze schermen heb ik grotendeels zelf ontworpen, met veel input van mijn voorman.”

Hoewel het eerste prototype niet meteen werkte, gaven ze niet op. Na testen en aanpassingen is het systeem nu volledig operationeel. Het resultaat? Efficiëntere werkprocessen, onder andere door altijd toegang te hebben tot de juiste digitale tekeningen en de mogelijkheid om direct in te klokken bij de kantbank.

Uitdagingen en samenwerking

Het implementeren van een digitale oplossing gaat niet zonder obstakels. “Het was in het begin lastig om het team mee te krijgen,” vertelt Devin. “Toen het nog om schetsen en ideeën ging, moesten we hard werken om iedereen te overtuigen. Maar na verloop van tijd raakten mijn collega’s enthousiast en werd het project goed opgepakt.”

Naast het tweede scherm heeft Devin door zijn onderzoek nog andere verbeterpunten ontdekt. Sommige zijn al doorgevoerd, terwijl anderen nog verder ontwikkeld worden. En dit is nog maar het begin! In de volgende blog spreken we Devin over zijn persoonlijke ontwikkeling en de kantafdeling van de toekomst.

Net als Devin ook werken bij Driessen?

We komen graag met je in contact!